Grattis jag!

Igår fyllde jag år, 24. Nog för att det känns ungefär som det brukar. Gjorde en väldans god tårta igår som jag tänkte dela med mig av. En riktigt god midsommar- (eller bara sommar-) tårta. Som variation på dom tårtorna som man gör på pulvervaniljsås å hallonsylt...

Det man behöver är
  • En sockerkaka (eller köpt botten, men godast är såklart en hemmagjord sockerkaka som man delat i tre delar)
  • 1 sats lemon curd (kan man köpa på burk tror jag, men godast är om man gör egen
  • 1 vaniljstång (måste vara vaniljstång, går inte men vannilinsocker)
  • ½ dl strösocker
  • 2 liter färska jordgubbar (försök inte ens med frusna)
  • 3 dl vispgrädde
Gör såhär:
  1. Gör en sockerkaka och dela i tre delar
  2. Gör lemon curd, till det behövs
    3 citroner
    1½ dl strösocker
    50g smör
    2 msk majsstärkelse
    2 ägg
    2 äggulor
    Blanda rivet skal från tre citroner med saften från två och koka upp med strösocker och smör. Sila sedan.
    Blanda ut majsstärkelse med saften från den tredje citronen och rör ner i den varma silade vätskan.
    Vispa samman äggen och rör ner i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar. Häll över i en ren skål och låt svalna.
  3. Nu fortsätter vi med dekoration av tårtan: Skrapa ur fröna från en vaniljstång och blanda dessa med strösockret (½ dl). Skiva hälften av jordgubbarna och blanda med sockret. Fördela på understa lagret av tårtan
  4. Lägg på en skiva sockerkaksbotten och bred lemon curd över denna.
  5. Lägg på översta skivan och täck med lättvispad grädde (det är snyggt om man bara lägger grädde på toppen och inte försöker kladda runt sidorna). Skiva resten av jorggubbarna och lägg dem på toppen.

bild från recept.nu

Klart! Supergod tårta som smakar mycket. Sött från jordgubbarna blandat med vanilj, och lite syrligt från lemon curden tillsammans med grädde. Mumma. Testa!

(Kanske ska man tillägga att receptet är taget från boken A piece of cake skriven av Leila Lindholm)

Kommentarer
Postat av: Sofie

Lät som ett gott recept :)... jag hade inte orken att fixa en sida, inte än i alla fall... tills vidare får folk kolla på mina smycken på min blogg och beställa därifrån. Hoppas du hade en härlig midsommar! Kram kram

2009-06-22 @ 21:59:23
URL: http://sofiemarlene.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0