Äcklig plast eller fina burkar i plåt och metall?

Kommer säkert göra flera lite upprörda nu, men jag tänkte klanka ner lite på plast, speciellt Tupperware... Praktiskt kanske, men oj så fult och trist!
Jag är uppfödd i ett Tupperware-hus. Nästan hela mammas skafferi var fyllt med olika tupperwarelådor i olika färger och storlekar, stapelbara, fyrkantiga och praktiska. Tårtor som serveras från plastfat med plastkupa, till jul en så kallad "skinklåda" i plast att förvara julskinka i, en pepparkvarn i plast med utbytbara behållare (så man kan byta krydda utan att behöva tömma hela kvarnen). Och så alla dessa burkar i skafferiet, och matlådor (som även jag tycker är ganska praktiskt att ha i plast faktiskt).
I mitt eget kök nu har jag upptäckt hur illa jag tycker om plast. Förutom alla dessa matlådor i olika storlekar försöker jag undvika plast. Jag har istället fallit för en lite gammaldags/lantlig stil med förvaring i burkar av plåt och glas, och gärna köksredskap av trä istället för plast. Skafferiet ser inte militäriskt strikt ut med allt i likformiga burkar utan istället trängs några glasburkar med olika förvaringar av metall. Det äldre har förståss en charm, men det finns många fina nya saker också.
Här är några av de fina saker jag har i mitt skafferi

Lite diverse glasburkar. 1-liters (drygt) glasflaskor med hemgjord rabarbersaft (IKEA)
Små glasburkar med popcorn, cacao och hemgjort vaniljsocker (IKEA och Åhlens)
Liten burk med bakpulver, inropad på Tradera för 20 kr

Två fina kakburkar (eller att ha annat i). En i metall med glaslock och en i glas (IKEA)

Plåtburkar, både nya och lite äldre (typ 80-tal?) Som jag fått då jag handlat eller ärvt av mamma
Vetemjöl
Socker
f-müslie (med havregryn)
Ris

Några av mina fina saker, kanske inte allt är så gammalt och antikt, men det är mer känslan av äkta material som glas, trä, metall och stengods jag vill åt, inte att allt måste vara minst 50 år, även om dom burkarna oftast är väldigt fina. Skulle tex. aldrig få för mig att köpa en ful färgglad burk med tex oboy på...

Jag har såklart plastburkar också, men jag försöker att sortera bort dom... och hitta nytt eller begagnat i andra material.

Snyggare än plast, eller hur?

Kommentarer
Postat av: Emmy

Oja, mycket finare! Jag kör på lite samma stil som du, åtminstone när det gäller förvaring. Har några plastburkar (matlådor eller för att portionsfrysa saker), och de flesta av mina köksredskap är i plast. Men just förvaringen vill jag helst ha i glas och/eller metall. Fram för mer äkta, ordentliga material och naturligare, skönare hem! :)

2009-06-23 @ 22:04:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0