Melodifestivalenjuryn

Okej.. det här blir det sista jag skriver om melodifestivalen på ett tag (innan ESC i maj...) Handlar om juryns vara eller icke vara

Personligen tycker jag att juryn ska avskaffas.
Det går inte att göra en objektiv bedömning av en låt eftersom musik inte är objektiv. Man gillar vissa musikstilar, artister, texter, melodier och upplägg mer än andra helt enkelt. Sen tror jag att även juryn påverkas av media. Är vissa bidrag favorittippade och hypade så är det ju inte så konstigt om dessa drar in mer poäng (man tror helt enkelt att de är bra för att de syns mycket). Det är ju redan en jury som från början plockar fram de bidrag som får tävla, tycker deras inverkan borde sluta där... Argumentet att juryn skulle veta bäst vad som passar i ESC tror jag inte på, där är det ju också tittarna som röstar, och jag tror det är svårt att förutspå vad som kommer att slå och inte...
Dessutom tycker jag årets jury var FRUKTANSVÄRT likriktade, det var nästan pinsamt eftersom man fick känslan att det var uppgjort på förväg... Av de 10 bidragen var det 7 som tog åt sig 462 poäng av 473?
Fördelningen var typ Amy Diamond/Sibel 1-2 poäng, Linda Bengtzing/Sanna 4-8, Rongedal & BWO 8-10 och Charlotte 10-12... Så bra var inte Charlottes låt?
Nu säger jag inte såhär bara för att jag tycker att fel låt vann? Även om tittarna röstat samma hade jag tyckt samma sak. När juryn håller på såhär spelar det ju ingen roll vad man röstar egentligen. Även om Christer Sjögren hade vunnit tittarrösterna hade han fått totalt 133 poäng, då hade det räckt med att Charlotte fått 22 tittarpoäng så hade hon i alla fall vunnit med 3 poäng. Hur kan en jury bestående av ett fåtal så kallade experter påverka så mycket? Ska man införa jury i folkomröstningar också?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0