Religionstimme...

Varför ska inte homosexuella få gifta sig i kyrkan? Det är något som jag helt ärligt inte kan förstå. Kyrkan ska väl vara en plats för alla, och den kristna guden älskar väl alla lika mycket och alla har samma värde?
Ja möjligtvis gud, men tydligen inte många kristna själva eftersom det fortfarande inte finns någon lag om könsneutrala äktenskap. Ännu mer förvånad blir jag när jag läser på Aftonbladets forum (kopplat till en artikel som är anledningen till att jag skriver det här över huvud taget). Jag trodde att det mest bara var kristna fundamentalister och gamla präster som var emot detta, men när man tittar på svaren på frågan "Ska homosexuella tillåtas gifta sig på samma sätt som heterosexuella?" så har 47,5% av 39509 personer (kl 19:15) har svarat nej på den frågan. Samma sak hittar man när man läser forumet. Folk som jämför det med att en pappa skulle få gifta sig med sin dotter, att två bröder ska få gifta sig och så vidare.

Jag kan hålla med om att det såklart aldrig går att tvinga en präst att viga ett homosexuellt par om han eller hon inte skulle vilja, men det finns nog de som är öppna för de också, det är jag övertygad om. Att man sedan pratar om att det är emot den kristna tron att vara homosexuell, då kan man ju på en gång säga upp alla kvinliga präster också (det är väl emot kristendomen det med, och var väl helt otänkbart för bara några årtionden sedan?).
Som jag sagt tidigare så kommer detta säkert att ändras i framtiden, men att ändra folks åsikter är inte så lätt, och jag kan tänka mig att det tar emot rejält för vissa kristna. Men kyrkan har väl alltid ändrats med samhället, om den inte gjorde det så skulle den dö ut. Ett exempel det här med kvinliga präster, finns säkert ett antal till punkter där kyrkan svängt rejält genom århundraderna och årtionderna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0