Tanka eller inte tanka?

Ibland går jag och funderar på saker. Det är inte så ofta jag bloggar om det, men nu ska jag göra ett försök. Vill gärna ha era kommentarer om vad ni tycker också.

Frågan gäller alltså tanka eller inte tanka, alltså att ladda ner film/musik/spel olagligt.
Själv är jag kluven i frågan.

Å ena sidan förstår jag skiv-, film- och spelbolagen. Klart de förlorar en massa pengar på att folk laddar ner olagligt. Spelbranchen vet jag ärligt talat inte hur mycket den påverkas. Kanske inte så mycket. Oftast köper man nog spelet ändå om man vill ha det (brukar ju oftast krångla med att cracka spelet osv. om man ska kunna använda det, och ska man spela till en konsoll så måste man väl köpa det för att det ska fungera (eller har jag fel?).
Jag kan inte tänka mig att filmbranchen förlorar så himla mycket pengar heller. Att se en film på bio är ju fortfarande helt överlägset att se den hemma, även om man har 42" wide screen och surroundljud ^^, och jag kan tänka mig att de allra största intäkterna kommer från just bio. Så ofta köper jag inte en DVD-film i alla fall, även om jag inte skulle kunna tanka, och det gäller nog de flesta.
Musik däremot är ju en lite svårare fråga, och det är väl också den som diskuteras mest. Det var nu kanske 10(?) år sen första fildelningsprogrammet började användas av folk man kände, Napster (wikipedia har alla svar, 1999, alltså 9 år sedan). Trots detta så verkar musikindustrin inte ha gått så dåligt (förutom för alla stackars skivaffärer som läggs ned på löpande band), speciellt med tanke på alla skitartister som får ge ut skivor, haha.
Frågan man kan ställa sig är ju, att är man musiker/artist, vad vill man helst, tjäna massa pengar eller att så många som möjligt ska få höra ens musik? Jag hoppas på det senare... Klart man måste tjäna pengar om man arbetar med något heltid, men artisterna går det nog ingen nöd på, inte ekonomiskt i alla fall. Antar att de tjänar mest pengar på konserter, att spelas i radio och annat man kan kalla "biprodukter", de som nog lider mest av detta är nog skivindustrin som inte kan hova in miljontals med pengar på sålda skivor.

Jag är ju en sån duktig och laglydig flicka som lärt mig att det är dåligt att göra fel, men jag kan ändå förstå de som laddar ner mycket. För det första blir utbudet av musik bara större och större, man vill blanda stilar och artister, bara ha någon låt här, någon låt där - och man vill ha mycket - och när man kan få det gratis, varför betala? Har man sen man var liten kunnat få tag i all musik man vill utan att betala för det, varför börja? Fastän det är olagligt är ju risken att åka fast minimal, om man nu inte skulle ladda ner HUR mycket som helst.

Fastän skivbutikerna till viss del har anpassat sig och man nu kan köpa enstaka låtar och ladda ner från olika hemsidor eller dylikt, så kan det inte konkurera med gratis fildelning. Standardpriset på en låt är 9 kr vilket ju inte är så dyt - om man bara ska en eller ett par låtar, men det blir snabbt mycket om man vill ladda ner flera album.

Så, vad tycker du om fildelning? Lämna gärna en (eller flera) kommentarer!

Kommentarer
Postat av: Heatnix

Tanka allt du vill ha men inte är beredd att betala för säger jag. Är en artist väldigt bra kan man väl köpa de låtarna av den artisten man vill ha för att stödja! Det borde ju fungera som ett sätt att sortera bort den fruktansvärda mängd skitmusik som massproduceras åtminstone. Att det inte finns skivaffärer längre är väl inte så konstigt, vem vill ha en låt på skiva? Jag äger inte ens en cd-spelare och jag vägrar sitta och mata in skivor i datorn hela tiden. Elektroniskt över internet funkar bra tycker jag.

2008-02-21 @ 20:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0