Jul och konsumtion

Läste idag på Aftonbladet (för övrigt Sveriges största skvallertidning) att julhandeln förväntas slå nytt rekord - IGEN! Och att folk tar lån för att ha råd att köpa julklappar och på så vis hamnar i skuldfälla. Sen när har julen blivit en konsumtionshögtid? Eller är det någon sorts tävling att den som ger bort flest och dyrast julklappar vinner?
Per person låter det kanske inte så mycket, ungefär 1700 kronor, men med tanke på hur många invandrare som inte är kristna, eller barn som, även om dom kanske köper någon julkpapp inte lägger ut 1700 så blir det ganska mycket.
Visst är det kul att ge bort saker till sin familj, sina vänner och de man tycker om, men har det inte gått lite för långt då vi hela tiden handlar mer och mer och till och med börjar låna?
Folk kanske tycker jag är tråkig, men jag tycker det är sorgligt. Jag älskar julen för stämningen, maten, att få vara ledig, tända ljus, vara med släkt och familj, julklapparna var nog viktigare då man var liten. Det är nästan så man börjar må lite illa då man ser barn öppna sina paket, bara slänger innehållet åt sidan och går på nästa, för barn idag har ju redan allt. De flesta barn i alla fall. Så då är det mängden julklappar som räknas, inte innehållet.
Jag tycker det är hemskt. Snälla.
Jag vill inte få nå mycket julklappar i år (bara något litet räcker), skänk istället pengarna till välgörenhet, lovar att dom kommer att uppskatta pengarna 100 gånger mer än vad jag kommer göra!

Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: Vilandra

Jag ska kolla rundor, har de inte japanska på universiteten här i Skåne så kan jag ju alltid ta distanskursen i Umeå. Tack för hjälpen. :)

Måste bara säga att jag håller med dig om julklappskonsumtionen, det har blivit sådan hysteri på att köpa en massa (och dyra) klappar till allt och alla! Känner mig själv så pressad varje år då jag inte har så mycket pengar men inte vill vara sämre än alla andra! :(

Ps. "Snabba cash" är en riktigt bra bok ;)

2007-11-26 @ 19:03:04
URL: http://vilandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0