Ego

Människan är egoistisk, fruktansvärt egoistisk. Inte bara mot andra människor, utan också mot djur och natur. Jag önskar att jag inte behövde vara det, att andra inte var det, men här står vi trots allt idag. Mycket handlar om klimatpåverkan och dess konsekvenser. Faktum finns, men många verkar blunda. Kanske känns det för svårt och för skrämmande att våga titta och förstå. Ett hot som vi själva har skapat och som riskerar att ändra världen som vi uppfattat den, men som verkar allt för stort och svårt, så vi vill inte, utan vi hoppas att forskarnas modeller inte stämmer, eller att det mirakulöst ska komma någon lösning utan att vi behöver lyfta ett finger eller lägga ut en enda krona på det.
Läste nu i morse att någon forskare vid Lunds Universitet tillsammans med en forskare från Nya Zeeland kommit fram till att turismen bidrar med 10% till växthuseffekten, och där flygen står för 1/3.
Själv är jag ju en sån som inte har rest speciellt mycket, främst på grund av en pappa som inte gillar att resa. Var i Turiket en gång när jag var 11 tror jag, sen har jag varit i Frankrike, Finland och Stockholm (3 gånger!!), så själv kan jag ju inte påstå att jag är någon berest person. Men säg de som reser oftare på semester, säg varje eller vart annat år tex. Hur många skulle, helt ärligt, resa mindre pga. miljön? Inte så många tror jag. Samma anledning som att man inte vill ta bussen om man har möjlighet att ta bilen, för det är ju trots allt bekvämare...
Felet är kanske inte att vi människor är dumma av naturen, utan att vi har för många bekvämligheter som vi inte är villiga att ge upp. Vi gör det vi vill, så mycket vi vill. Vi kan nästan börja gråta då vi ser på TV om stackars hungriga isbjörnar som inte kan jaga säl som vanligt och då vi hör hotet att snart finns det nog bara isbjörnar på zoo. Men själva gör vi inte mycket åt det.
Det har ju visat sig även tidigare, det här med våran egoism. En liten del av jordens befolkning lever av överflöd medan många svälter ihjäl, men vil är inte villiga att dela med oss (det är ju faktikskt VÅRA pengar...)
Eller om man tex. tänker på våran överbefolkade planet som bara blir fler och fler människor på (men JAG vill då i alla fall ha barn, helst ett par stycken...)
Ibland undrar jag om de som tror att människan är skapad av en utomgjording inte har rätt. Vi kan helt enkelt inte leva i samspel med varandra och med naturen. Vi hävdar själva att vi är den mest intelligenta varelsen på jorden, men lyckas inte bevisa det genom våra handligar gentemot den. Vi kan spendera mijarder kronor på teknisk utveckling, både för att uppfinna och sedan för att konsumera, men hur ofta har vi lagt en krona i någon insamlingsbössa för fattiga, svältande eller krigsdrabbade? När man ser hur utvecklingen varit hittills så blir man ju inte hoppfull om att det ska vända åt det bättre. Men jag hoppas att jag har fel..

Kommentarer
Postat av: iRiC

tack tack! ^^,

2007-11-13 @ 18:49:35
URL: http://iric.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0