Challt/Får man se ut som man vill på jobbet?

Tittar på termometern, -9,3 grader ute. Härliga vinter! <3

Var liten artikel och debatt på Aftonbladet idag om man får se ut hur man vill. Jag kan tycka rent principiellt så ska man få göra det. Sen finns det ju såklart vissa hygieniska aspekter för såna som jobbar med tex. mat och inom sjukvård eller om ens stil på annat sätt påverkar så man inte kan utföra sitt jobb på ett bra sätt.
Sen så är det klart, jobbar man så man träffar mycket människor så är det klart att lite får man väl acceptera att alla inte är lika öppna, och har man en väldigt extrem stil så kanske man bör åt minstone tona ner den lite på jobbet.
Sen så är det ju alltid folk som ska dra saker till det extrema, till exempel så pratades det i debattforumet om "vad skulle du tycka om en polis som gick i shorts å med bar överkropp, en läkare med häng, en advokat med mjukisbyxor och svettig t-shirt eller en lärare med stripp-outfit". Det är svårt att diskutera saker när nivån hamnar på såna extrema ytterligheter, men självklart måste det finnas en gräns någon stans, annars tycker jag huvudsaken är att man är hel och ren, och att man är en bra människa som är bra på jobbet han/hon ska göra.
Killen i artikeln däremot tycker jag inte man kan klaga på alls. Jag förstår inte hur man kan haka upp sig på lite rött hår?? Herregud.
Skulle jag, om jag var chef på nåt företag, kunna säga om nån kom med blont hår till jobbet en dag att "jag tycker du ska färga håret mörkt igen, man kan inte riktigt ta dig på alvar sådär".

Men jag tror och hoppas att det kommer att ändras. För ett par årtionden sedan var det nog mest bara killar i hårdrocksband som hade långt hår, skulle nån komma med det till jobbet skulle man säkert ha fått en liknande reaktion som rödhåriga killen fick, men idag är det nog ingen som ens lyfter på ögonbrynet åt moderata finansminister Anders Borgs "hästsvans".

Tiderna förändras, å nu ska jag äta klart! :)

Kommentarer
Postat av: Vilandra

Det är klart att ens familj och vänner inte tycker mindre om en för att man inte har råd att köpa dyra saker till dem, det är nog bara en själv som jämför med vad andra ger dem. Ska försöka att inte störa mig på det i år utan försöka så gott jag kan med min inkomst! Har ganska många att ge, dessutom.

Den där debatten om utseende på till exempel jobbet har ju aldrig jag haft. ;P

Nej, jag tycker att skönhetsindustrin bara expanderar mer och mer. Idag kan man knappt läsa en tidning utan att där är en massa "bli snyggare och smalare"-tips och samtidigt ska man dessutom hinna med att göra karriär mellan all träning och skönhetsvård... För framgångsrik ska man också vara! Och titta på kändisarna, de blir bara mindre och mindre...

2007-11-29 @ 20:07:57
URL: http://vilandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0